Foto: Părintele Paisie și Părintele Cleopa la sfat în cimitirul mănăstirii
Sursa: “Părintele Cleopa, omul lui Dumnezeu printre oameni”, Editura Mănăstirea Sihăstria
RUGĂCIUNEA DIN INIMĂ, MĂCAR DE AR FI CÂT DE SCURTĂ, ARE MARE PUTERE….
“Dacă poţi zice cele şapte laude acasă liniştit, cu candela aprinsă la sfintele icoane, aşa da. Dar ca să zici cele şapte laude şi să lucrezi în fabrică, apoi unde-i mintea ta şi unde-i gura ta? Şi dacă ne rugăm numai cu gura, auzim pe marele prooroc Isaia care zice aşa: Aproape eşti, Doamne, de gura lor, dar departe de inima lor.
Voi nu vedeţi ce păţim noi când ne rugăm? Zicem rugăciunea, iar mintea noastră: „Mă duc la Bacău, mă duc la Iaşi, mă duc cu tare”; „Stai, că am de cumpărat cutare, am de făcut cutare”. Uneori ne sfădim cu cei care au ciudă pe noi. „Dacă la acelai-am zis aşa, de ce mi-a zis aşa?”. Cât mai râde dracul de rugăciunea noastră atunci când vede că gura zice psalmi, iar mintea e pe dealuri! Bagă de seamă:rugăciunile lungi, cele şapte laude, acatiste, paraclise, e bine să le zici când eşti singur în casa ta. Liniştit, ai încuiat uşa, şi zi-le. Dar ca să zici aşa, că am zis cele şapte laude şi tu să fii cu mintea în toate părţile, nu-ţi foloseşte nimic, că Dumnezeu nu se uită la gură. Auzi ce spune?
Dă-mi, fiule, inima ta, zice Solomon. Să vadă dacă te rogi din inimă. Rugăciunea din inimă, măcar de ar fi cât de scurtă, are mare putere.
A fost un călugăr care se ruga de 30 de ani lui Dumnezeu ca să-l scape de draci, pentru că el era cu viaţă înaltă şi, când stătea la rugăciune, veneau dracii şi îi făceau fel de fel de sminteli. Veneau în chip de şarpe şi se încolăceau de picioarele lui când făcea metanii. Veneau vrabie, veneau în chip de ostaşi, îl ameninţau că îl taie cu sabia, băteau toba, cântau, jucau, făceau dracii orice. Şi de multe ori zicea călugărul: „Doamne, goneşte duhurile acestea de la mine”, căci îl înfricoşau, îi făceau mari nedreptăţi. Şi o dată a voit Dumnezeu să-i arate când e rugăciunea rugăciune. Şi stând el aşa la rugăciune pe la miezul nopţii, că de 30 de ani se ruga şi încă nu scăpase de războiul dracilor, deodată îi bate dracul în uşă. Şi întreabă călugărul:- Care-i acolo, măi?- Eu, diavolul, şi să ştii că Hristos al tău acum mi-a dat putere să te omor pe tine! Până acum n-am putut să te omor, doar te-am necăjit aşa.
El, când a auzit că vrea să-l omoare, a strigat:- Nu intra, măi! Şi a prins dracul de uşă dinafară şi călugărul dinăuntru. Împingea dracul, iar călugărul ţinea uşa. Ei, cu duhul cel rău nu poţi ţine piept. Când a văzut că dracul deschide uşa şi el nu poate să-l ţină, n-a mai putut zice psalmi, că înainte el citea la Psaltire, ci numai atât a zis: „Iisuse, nu mă lăsa!”. Şi atunci a auzit un tunet, s-a făcut un huiet mare şi s-a stins diavolul, a ieşit o stea galbenă ca de pucioasă, a făcut-o putoare mare şi nu s-a mai auzit nimic.
Şi atunci a început călugărul a plânge. Şi aude un glas:- Dar de ce plângi?- Doamne, plâng pentru că îndrăzneşte dracul să vină să mă omoare, că a zis că i-ai dat Tu voie!- Dar de ce nu te rogi?- De 30 de ani mă rog.- Niciodată nu te-ai rugat. Abia acum te-ai rugat că era dracul la uşă, cu mâna pe clanţă. De-abia acumte-am auzit.- Dar eu, Doamne, numai atât am zis: „Iisuse,nu mă lăsa”.- Da, dar ai zis din inimă. Până acum ai zis din gură, dar eu căutam să te rogi din inimă. Când ai zis„Nu mă lăsa”, ai zis din toată inima şi tocmai la cer a ajuns.”
Ştiţi de ce v-am spus istorioara asta? Pentru că Domnul caută să zicem şi rugăciuni mai scurte, dar să le zicem din toată inima. Sunt bune şi rugăciunile lungi, Psaltirea, sunt bune şi acatistele, sunt bune şi cele şapte laude, dar să ai oleacă de linişte şi să-ţi aduni mintea, şi acelea se cere să le zici cu mintea şi cu inima. Dar dacă tu ţii tot să faci treabă şi să alergişi să zici psalmi, unde se duce mintea? Nu-i pasă Lui de astea, îi pasă de rugăciunea cea din inimă.
PĂRINTELE CLEOPA ILIE
Sursa: “Ne vorbește Părintele Cleopa”, ediția a 2-a, vol. 17, Editura Mănăstirea Sihăstria, Vânători-Neamț, 2004
CUM SE POATE CURĂȚI INIMA DE PATIMI?
“Spun unii Sfinți Părinți că mintea uşor se luminează şi uşor se întunecă. Iar inima foarte greu se întunecă prin patimi şi foarte greu se luminează, se curăță. Curăția inimii, adică despătimirea se face în timp îndelungat, mai bine zis toată viața, prin asceză, pocăinţă şi lacrimi. Cel mai mult însă se curăță inima prin rugăciune, că rugăciunea îl face pe om fiu al lui Dumnezeu după dar. Cine a ajuns la curăția inimii, a ajuns văzător de Dumnezeu, văzător tainic cu ochii inimii.”
PĂRINTELE CLEOPA ILIE
Sursa: “Ne vorbește Părintele Cleopa”
LEGĂTURA DINTRE ÎNVĂȚĂTURĂ ȘI FAPTA BUNĂ
“Cel ce învață pe alţii dar el nu face este ca cel ce vântură vânt străin, iar el moare de foame. Că spune Sfântul Apostol Pavel: Cunoştinţa îngâmfă, iar duhul dă viață. Iar Mântuitorul zice: Cel ce va face şi va învăța, acela mare se va chema întru Împărăţia lui Dumnezeu (Matei 5, 9). Deci, vezi că Iisus Hristos pune întâi pe „a face” şi apoi pe „,a învăța!”
Întâi trebuie să predicăm altora prin exemplul vieții noastre şi apoi prin cuvânt. Cuvântul se cuvine să iasă din experiența vieții noastre, adică din lucrare, iar nu invers, că numai atunci are putere şi ajunge la inima credincioşilor.
Cel ce învaţă şi nu lucrează fapta bună, sminteşte pe credincioşi şi nici el nu se mântuieşte, că auzi ce zice Hristos: Nimic necurat nu va intra în împărăția Tatălui Meu. Este adevărat că omul nu va putea niciodată să facă în viață tot ce ştie, nici să ajungă cu lucrarea unde ajunge cu învățătura. Dar este dator, cum spune Domnul, măcar cu degetul cel mic să atingă, să facă cele ce învață pe alţii.
Aceasta ne învață şi Sfântul Isaac Sirul, zicând: Cunoştinţa fără lucrare este amanet al ruşinii, că ne ruşinăm de cuvintele noastre şi ne mustrăm de ele că nu facem ce spunem; iar lucrarea este cămară a nădejdii, adică, ne dă nădejde de mântuire. Dar, cum spune un sfânt părinte: “Când este din ascultare, să îndrăzneşti a vorbi”. Adică, dacă este absolută nevoie şi ţi se porunceşte de mai marele tău, atunci vorbeşte de Hristos.
Sfântul Isaac Sirul ne învață, zicând: Când vrei să vorbeşti undeva, întâi să te smereşti, adică să-ți vezi neputințele tale şi apoi să vorbeşti…” Că,,nimeni nu este mai sărac decât cel ce vorbeşte dar el nu face”, adică nu trăiește. Cea mai puternică predică este cea prin trăire, prin exemplul personal,,,că cuvântul şi strigând, supără; iar viaţa şi tăcând, foloseşte”.
Sfântul Ioan Gură de Aur spune că în trei feluri se propovăduieşte Evanghelia lui Hristos: cu cuvântul, cu scrisul şi cu trăirea, adică cu exemplul personal. Aceasta este cea mai înaltă cale de propovăduire. Dar Talasie Libianul zice: Dacă nu ai fapte bune, nu vorbi de lucrare. La fel Sfântul Isaac Sirul, zice: Nimic nu este mai sărac pe lume decât mintea aceea care filosofează despre fapta bună fără lucrare”.
PĂRINTELE CLEOPA ILIE
Sursa: “Ne vorbește Părintele Cleopa”
